Kinaresan april 2017

Beijing - Hässleholm

Igår sa vi farväl till Beijing och flög med Air China/SAS via Arlanda till Kastrup. Allt gick väl och vi var som vanligt både tacksamma och nöjda när även Öresundståget tagit oss ända fram till Hässleholm.

Gunnels födelsedag

firades först med ordentlig frukostbuffé på hotellet, sedan ett besök på Nationalmuseet, där vi faktiskt aldrig tidigare varit.

National Art Museum & Tienanmen

Beijing har idag visat sig från sin bästa sida: klarblå himmel och sol - som en optimal svensk sommardag.

Vi har ägnat oss åt två platser som vi besökt många gånger tidigare - men som alltid är lika spännande: National Art Museum och Himmelska fridens torg.

Efter en tiotimmars

bekväm resa med snabbtåget är vi nu åter i Beijing.

Så är det precis 100 år sedan min far Martin Hjort föddes - den 17 april 1917.

Det måste ha inneburit en stor kulturkrock när han som 29-åring, som aldrig varit utanför Sverige, kom till Harrar i östra Etiopien i april 1946.

Påskdagen

det vill säga Jesu uppståndelse firades med församlingen i den "överjordiska kyrkan" i centrum av Ningde.

Där fanns även en ungdomsgrupp med en del högskolestudenter.

På kvällen träffade vi några av våra WTO-elever från 2002, numera samtliga innehavare av ansvarsfulla positioner inom den lokala administrationen i Ningde, som bjöd oss på en bättre middag.

Tillbaka i Ningde

Dagen har bland annat ägnats åt att ta snabbtåget tillbaka från Xiamen till Ningde samt att boka hotell i Beijing, dit vi hoppas kunna färdas på måndag.

För övrigt blev vi väl omhändertagna i kväll.

Gulangyu

Idag tog vi färjan över till den vackra och med kulturella minnesmärken fullspäckade ön utanför Xiamen.

Det var 14 år sen vi besökte ön senast. Mycket har naturligtvis förändrats. Framförallt har de kinesiska turisternas antal ökat.

Med tåg söderut

Nu är vi framme i Xiamen, en av de mer namnkunniga städerna i Kina, efter en bekväm och snabb tågresa på cirka 300 kilometer.

Ningde centrum

Vi har idag hållit oss inne i "gamla" centrala Ningde, bl a med en promenad till och från Old Campus, där vi bodde och jobbade 2001-2004.

Dagen avslutades tillsammans med vår f d student Matt (som vi täffade redan i går kväll) och hans fru Christina som undervisar i engelska vid högskolan.

De bjöd oss på en utsökt måltid och vi fick en mycket trevlig kväll tillsammans.

En heldag med

Mr Gong, dekan vid Foreign Languages Department vid Ningde Normal University, började med fyra pass med tredjeårsstudenter i förmiddags.

Eftermiddagen ägnades bland annat åt museibesök och på kvällen var vi hembjudna till paret Gong, då vi också träffade en av våra f d studenter som nyligen tjänstgjort vid Kinas ambassad i Sierra Leone.

Söndagsgudstjänst

Denna kyrka fanns inte på den tiden vi jobbade här. Den är svår att upptäcka då den ligger inklämd mellan höga byggnader.

Gunnel fick av en händelse syn på korset på kyrkan under en av sina stadspromenader 2013. Hon  har skrivit lite om bakgrunden till dess tillkomst här.

Idag hittade vi dit tillsammans och kunde vara med om en fin gudstjänst i en fullsatt kyrka, dit även många unga kineser sökt sig.

Lördagsutfärd

Våra vänner tog oss idag med på en jättetrevlig heldagsutfärd ca 120 kilometer väster om Ningde. Som synes på fotona bjöds det på såväl natur som kultur.

Vänner

Mycket trevligt att göra ett besök på Ningde Normal University, där Mr Gong (vår första dekan i Kina) lät oss träffa f d kolleger och nya studenter, visade oss nya faciliteter och lärde oss ett och annat nytt om kinesisk kultur - bl a om kalligrafi.

Dagen avslutades med en rejäl kinesisk måltid med några av våra goda vänner.

"Hemma"

Idag har vi insupit atmosfären i vår kinesiska hometown bildligt och bokstavligt. Fint att vara tillbaka.

150 mil söderut

Gårdagen tillbringades i ett höghastighetståg som avverkade sträckan Beijing Ningde på 10 timmar. Vi kom framt till Ningde exakt på aviserad minut efter en mycket bekväm resa.

Förbjudna staden

Vi har tidigare varit inne i Förbjudna staden flera gånger. I dag nöjde vi oss med att bl a promenera runt det ganska vidsträckta området och tillbaka till vårt hotell som ligger alldels i närheten av den norra porten. Fotona ger ett litet smakprov på vad vi såg.

Beijing april 2017

Vi är tillbaka i Kinas huvudstad. För mig var det fem år sen sist. Det mesta är sig likt - men det finns alltid nya upptäckter att göra.

Bakåt - framåt

I dag ser vi med stor tacksamhet tillbaka på att det är exakt 45 år sedan vi gifte oss - den 1 april 1972. Fotot ovan är dock av senare datum: taget i närheten av Lanzhou 2007.

Vi blickar i dag också med förväntan fram emot vår planerade kinaresa som går av stapeln i morgon, då vi flyger till Beijing. Vi hoppas även kunna besöka bl a vårt älskade Ningde. (fotona nedan från 2002).